روش‌های درمان فشار خون چیست؟

روش‌های درمان فشار خون چیست؟

 

در این مقاله به روش‌های درمان فشار خون بالا می‌پردازیم. اگر دارید این مقاله‌را می‌خوانید احتمالا خودتان یا یکی از بستگانتان به این بیماری مبتلا هست و باید بگویم که این مقاله به شما می‌تواند کمک بسیار زیادی بکند چراکه ۹۰ درصد کارهایی که یک پزشک در نگاه اول به بیمار برای درمان فشار خون می‌گوید را برای شما نوشتیم.

روش های درمان فشار خون اولیه

اگر بیماری شما درمان فشار خون اولیه باشد، با تغییر سبک زندگی می توانید میزان فشار خون را کاهش دهید. اگر تغییر سبک زندگی به تنهایی کافی یا تاثیر گذار نباشد، پزشک دارو تجویز می کند.

روش های درمان فشار خون اولیه

 

روش های درمان فشار خون ثانویه

اگر پزشک دریافت که عاملی زمینه ای سبب بروز بیماری فشار خون شده است ، به کنترل عامل ایجاد کننده و رفع آن می پردازد. به طور مثال، اگر مصرف یک دارو سبب بالا رفتن مقدار فشار خون شده باشد ، پزشک داروی دیگری را تجویز می کند که این عارضه جانبی را ندارد. در برخی از موارد درمان فشار خون با وجود درمان عامل بروز آن اتفاق نمی‌افتد.

در این موارد، پزشک شما سعی می کند که سبک زندگی خود را تغییر دهید و بات تجویز داروهای کاهش دهنده به درمان فشار خون بیمار بپردازد. روش های درمان فشار خون به تدریج تغییر می کند . بدین صورت که اولین روش برای درمان ممکن است تا مدتی جواب بدهد و بعد بی تاثیر شود. پزشک در طول درمان و انجام معاینات و بررسی وضعیت شما روش های مناسب را انتخاب و تجویز می کند.

داروهایی که در درمان فشار خون به کار می روند

بیشتر مردم در مرحله آزمایش و خطا قرار می گیرند. بدین صورت که ممکن است لازم باشد داروهای مختلفی را مصرف کنید تا بتوانید بفهمید مصرف یک دارو به تنهایی یا چند دارو می تواند موثر باشد . بخش داروهایی که برای درمان فشار خون به کار می روند عبارتند از:

درمان فشار خون با داروهای بلوکه کننده گیرنده های بتا: داروهای بلوکه کننده گیرنده های بتا یا بتا بلوکرها قدرت و تعداد ضربان قلب را کند تر می‌کنند . بدین ترتیب با کاهش مقدار خونی که بر اثر ضربان قلب در شریان ها جریان می یابد ، مقدار فشار خون کم می شود. این داروها همچنین ، هورمون های بالابرنده مقدار فشار خون در بدن را نیز بلوکه می کنند  .

درمان فشار خون با داروهای ادرار آور یا مدرها : بالا بودن سطح سدیم در بدن سبب احتباس آب شده و مقدار فشار خون را افزایش می دهد. داروهای ادرار آور به دفع سدیم از طریق ادرار کمک می کنند. با دفع سدیم از بدن ، آب اضافی تجمع یافته در جریان خون هم از راه ادرار دفع خواهد شد در نتیجه مقدار فشار خون پایین می آید.

درمان فشار خون با مهارکننده های آنزیم مبدل آنژیوتانسین : آنژیوتانسین یک ماده شیمیایی است که با انقباض عروق و شریان ها ، ان ها را تنگ می کند . مصرف داروهای مهارکننده آنزیم آنژیوتانسین از تولید این ماده در بدن جلوگیری می کنند و در نتیجه عروق خونی تنگ نشده و میزان فشار خون کاهش می یابد .

داروهایی که در درمان فشار خون به کار می روند

 

داروهایی که در درمان فشار خون به کار می روند

درمان فشار خون با بلوکه کنننده های گیرنده آنژیوتانسین ۲ : داروهای مهار کننده آنزیم مبدل آنژیوتانسین از تولید آن جلوگیری می کنند در حالی که داروهای بلوکه کننده گیرنده آنژیوتانسین ۲ مانع از باند شدن یا اتصال آنژِوتانسین به گیرنده ها می شوند . بدون این ماده عروق خونی تنگ نشده و درنتیجه مقدار فشار خون کاهش می یابد.

درمان فشار خون با بلوکه کننده های کانال های کلسیم : مصرف این داروها از ورود کلسیم به عضلات قلب جلوگیری می کنند. در نتیجه قدرت ضربان قلب کم شده و میزان فشار خون کاهش می یابد. این داروها بر عروق خونی هم اثر گذاشته و سبب شل شدن عروق و کاهش مقدار فشار خون می شوند .

درمان فشار خون با آنتاگونیست های گیرنده های آلفا ۲: این داروها ایمپالس های عصبی که سبب تنگ شدن عروق می شوند را بلوکه می کنند در نتیجه با شل شدن عروق ، مقدار فشار خون کم می شود.

درمان های خانگی برای کاهش مقدار فشار خون

احتمالا برای بیماری‌های مختلف درمان‌های خانگی‌را بلد باشید و برای درمان فشار خون هم روش‌هایی وجود دارد که شما در خانه خودتان بتوانید درمان‌را انجام دهدی. در ادامه به توضیح این روش‌ها می‌پردازیم.

تغییر در سبک زندگی می تواند عوامل بروز بیماری فشار خون را کنترل کند . در این جا روش های خانگی برای کنترل فشار خون ارائه شده است.

یک رژیم غذایی مناسب برای حفظ سلامت قلب شامل مواد زیر است: (مقاله مواد غذایی مفید برای کارکرد قلب)

  • انواع میوه
  • انواع سبزی
  • غلات کامل
  • پروتئین شامل گوشت بدون چربی مانند ماهی

  • افزایش میزان فعالیت بدنی
  • برای کنترل وزن و حفظ آن به میزان طبیعی لازمست که زندگی پرتحرکی داشته باشید . انجام تمرین های ورزشی علاوه بر کاهش وزن بدن ، به کاهش استرس ، کاهش مقدار فشار خون به طور طبیعی و تقویت سیستم قلبی – عروقی شما کمک می کند . سعی کنید در هفته به مدت ۱۵۰ دقیقه فعالیت بدنی در حد متوسط داشته باشید . یعنی ۵ روز در هفته به مدمت ۳۰ دقیقه فعالیت بدنی انجام دهید.

حفظ وزن طبیعی بدن

اگر بیش وزن یا چاق هستید، از طریق افزایش فعالیت بدنی و پیروی از یک رژیم غذایی سالم برای قلب که مقدار فشار خون را هم کاهش می دهد، وزن خود را کم کنید.

حفظ وزن طبیعی بدن

 

حفظ وزن طبیعی بدن

کنترل استرس

انجام فعالیت بدنی بهترین راه برای کنترل استرس است . انجام فعالیت های دیگر از جمله موارد زیر هم توصیه می شود:

  • مدیتیشن
  • تنفس عمیق
  • ماساژ
  • ریلکس کردن عضلات
  • یوگا یا تای چی

به شما پیشنهاد میکنیم مقاله بیماری قلبی و تست ورزش را مطالعه کنید.

اصلاح عادت های ناسالم  

اگر سیگار می کشید، سعی کنید آن را ترک کنید. مواد شیمیایی تنباکو بافت های بدن را تخریب کرده و دیواره عروق خونی را سخت می کند. اگر به طور مرتب الکل مصرف می کنید یا وابسته به الکل هستید، مقدار مصرف را کاهش دهید یا به طور کلی مصرف الکل را کنار بگذارید. نوشیدن الکل می تواند مقدار فشار خون را بالا ببرد.

جمع‌بندی کلی

در این مقاله از وبسایت رسمی دکتر فاتحی به روش‌های درمان فشار خون بالا پرداختیم. در ابتدا توضیح کلی در این باره دادیم و بعد روش های درمان فشار خون اولیه و روش های درمان فشار خون ثانویه را توضیح دادیم و به طور مثال حفظ وزن طبیعی، کنترل استرس و اصلاح عادت‌های ناسالم را توضیح دادیم.

 

مقالات پیشنهادی

دیدگاه

0 نظر تاکنون ارسال شده است