English العربیه
سندروم قلب شکسته و درمان آن

تیم تولید محتوای دکتر غلامحسین فاتحی

سندروم قلب شکسته که به عنوان کاردیومیوپاتی استرس یا سندروم تاکوتسوبو نیز شناخته می شود، زمانی رخ می دهد که فرد استرس ناگهانی را تجربه می کند که می تواند به سرعت عضله قلب را ضعیف کند.

سندروم قلب شکسته چیست؟

سندروم قلب شکسته وضعیتی است که می تواند باعث ضعف سریع و برگشت پذیر عضله قلب شود که به عنوان کاردیومیوپاتی استرسی نیز شناخته می شود.

علت سندروم قلب شکسته چیست؟

دو نوع استرس – احساسی یا فیزیکی – اغلب باعث سندروم قلب شکسته می شود. اما در حالی که اکثر افراد مبتلا به این بیماری یک رویداد استرس زا را تجربه می کنند، تا ۳۰ درصد از بیماران هیچ محرک قابل شناسایی در زمان علائم اولیه خود ندارند.

عوامل استرس زا عاطفی

عوامل استرس زا عاطفی عبارتند از:

⁃           غم و اندوه

⁃           ترس

⁃           عصبانیت شدید

⁃           تعجب

عوامل استرس زا فیزیکی

این شرایط عبارتند از:

⁃           تب شدید

⁃           سکته

⁃           تشنج

⁃           مشکل در تنفس (مانند حمله آسم یا آمفیزم)

⁃           خونریزی قابل توجه

⁃           قند خون پایین

سندروم قلب شکسته

علائم سندرم قلب شکسته چیست؟

علائم سندروم قلب شکسته می تواند علائم حمله قلبی را شبیه سازی کند، از جمله:

⁃           درد قفسه سینه

⁃           تنگی نفس

⁃           دیافورز (تعریق)

⁃           سرگیجه

این علائم ممکن است به محض چند دقیقه یا چند ساعت پس از یک رویداد استرس زا از نظر احساسی یا جسمی شروع شوند.

استرس ناگهانی چگونه منجر به ضعف عضله قلب می شود؟

هنگامی که شما یک رویداد استرس زا را تجربه می کنید، بدن شما هورمون ها و پروتئین هایی مانند آدرنالین و نورآدرنالین تولید می کند که به مقابله با استرس کمک می کنند.

عضله قلب می تواند توسط مقدار زیادی آدرنالین که به طور ناگهانی در پاسخ به استرس تولید می شود تحت تأثیر قرار گیرد. آدرنالین بیش از حد می تواند باعث تنگ شدن شریان های کوچکی شود که خون را به قلب می رسانند و باعث کاهش موقت جریان خون به قلب می شود.

از طرف دیگر، آدرنالین ممکن است مستقیماً به سلول‌های قلب متصل شود و باعث شود مقادیر زیادی کلسیم وارد سلول‌ها شود. این مصرف زیاد کلسیم می تواند از ضربان مناسب سلول های قلب جلوگیری کند. به نظر می رسد که اثرات آدرنالین بر قلب در طول سندروم قلب شکسته موقتی و کاملاً برگشت پذیر است، قلب معمولاً طی چند روز یا چند هفته به طور کامل بهبود می یابد.

میتوانید مقاله چقدر باید ورزش کنیم؟ را مطالعه نمایید

آیا سندروم قلب شکسته خطرناک است؟

سندروم قلب شکسته می تواند زندگی را تهدید کند. در برخی موارد، می تواند باعث ضعف شدید عضله قلب شود که باعث یروز موارد زیر می شود:

⁃           نارسایی قلب

⁃           فشار خون پایین

⁃           وقوع شوک

⁃           آریتمی های قلبی که بالقوه تهدید کننده زندگی است

خبر خوب این است که اگر بیماران تحت مراقبت پزشکان آشنا با این سندروم باشند، این وضعیت می تواند خیلی سریع بهبود یابد. حتی افرادی که این فرم شدید این سندروم را دارند، به راحتی بهبود می یابند.

سندروم قلب شکسته چه تفاوتی با حمله قلبی دارد؟

بیشتر حملات قلبی به دلیل انسداد و تشکیل لخته های خون در شریان های کرونری است که قلب را با خون تامین می کند. اگر این لخته‌ها جریان خون به قلب را برای مدت طولانی قطع کنند، سلول‌های ماهیچه قلب می‌میرند و قلب را با بافت اسکار و آسیب‌های جبران‌ناپذیری مواجه می‌کنند.

افرادی که سندروم قلب شکسته را تجربه می کنند اغلب دارای عروق کرونر طبیعی هستند و اغلب انسداد یا لخته شدن شدید ندارند. سلول های قلب افرادی که سندروم قلب شکسته را تجربه می کنند توسط آدرنالین و سایر هورمون های استرسی مورد حمله قرار می گیرند. خوشبختانه، در بیشتر موارد، اغلب در عرض چند هفته یا فقط چند روز، این وضعیت خیلی سریع بهبود می‌یابد. اکثر بیماران بافت اسکار یا آسیبی ندارند.

من هر روز تحت استرس زیادی هستم. آیا ممکن است که من مبتلا به سندروم قلب شکسته باشم و آن را نمی دانم؟

به نظر می رسد سندروم قلب شکسته وضعیتی است که به طور ناگهانی ایجاد می شود و به سرعت برطرف می شود. اگر فردی هستید که اغلب علائم درد قفسه سینه یا تنگی نفس را در شرایط استرس شدید دارید، باید توسط پزشک خود معاینه شوید. اگر علائم شما مزمن باشد، بعید است که سندروم قلب شکسته داشته باشید.

چه کسانی در معرض خطر ابتلا به سندروم قلب شکسته هستند؟

اگر یک زن میانسال هستید، ممکن است در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سندروم قلب شکسته باشید. خطر ابتلا به این بیماری بعد از ۵۵ سالگی ۵ برابر افزایش می یابد. در حالی که این سندروم در زنان جوانتر، در مردان و حتی در کودکان گزارش شده است، اکثریت قریب به اتفاق بیماران را زنان یائسه تشکیل می دهند. دلیل دقیق این امر ناشناخته است، اما اعتقاد بر این است که از آنجایی که هورمون زنانه استروژن به محافظت از قلب در برابر اثرات مضر آدرنالین کمک می کند، زنان با افزایش سن و کاهش سطح استروژن در برابر اثرات استرس ناگهانی آسیب پذیر می شوند. سایر عوامل خطر برای ایجاد این بیماری شامل سابقه اضطراب، افسردگی یا بیماری عصبی است.

آیا فرد چندین بار سندروم قلب شکسته را تجربه می کند؟

مطالعات نشان می دهد که فردی که سندروم قلب شکسته را تجربه کرده است، به احتمال زیاد این دوره ها بیشتر نخواهد بود. اکثر بیماران اپیزود دوم را تجربه نمی کنند – فقط ۵٪ از بیماران ممکن است بیش از یک نوبت این حملات را تجربه کنند.

اگر سندروم قلب شکسته داشته باشم،در دراز مدت چه خطراتی برای من دارد؟

پیش آگهی کوتاه مدت و بلند مدت بستگی به نوع عامل استرس زا دارد که در وهله اول باعث ایجاد سندروم می شود. بیمارانی که به دلیل محرک های عاطفی دچار سندروم قلب شکسته می شوند، پیش آگهی پنج ساله خوبی دارند. بیماران مبتلا به استرس های فیزیکی به دلیل حوادث عصبی، مانند سکته مغزی، پیش آگهی بدتری دارند. از آنجایی که عضله قلب به طور دائم آسیب نمی بیند، اکثر بیماران مبتلا به سندروم قلب شکسته به زندگی سالم ادامه می دهند.

در صورت تشخیص سندروم قلب شکسته، چه درمانی باید دریافت کنم؟

مهم است که با یک متخصص قلب که با این سندروم آشنایی دارد و می تواند به شما بگوید که عضله قلب شما به طور کامل بهبود یافته است، ملاقات داشته باشید. در اوایل، متخصص قلب ممکن است بخواهد شما را با داروهای استاندارد برای ضعف عضله قلب درمان کند، اما این به عوامل مختلفی از جمله ضربان قلب و فشار خون شما بستگی دارد.

پزشک شما ممکن است یک برنامه ورزشی از جمله توانبخشی قلبی را پیشنهاد کند. اجتناب از موقعیت های استرس زا در صورت امکان، همیشه توصیه می شود و مداخلاتی برای کاهش استرس مانند بیوفیدبک، مدیتیشن، یوگا، توانبخشی فیزیکی و ورزش می تواند برای برخی از بیماران مبتلا به این سندروم بسیار مفید باشد.