بیماری‌ های قلبی

قلب انسان مهم‌ترین و حیاتی‌ترین عضو بدن است که خون را به تمامی اندام‌ها و بافت‌های بدن ارسال می‌کند. شاید برایتان جالب باشد که بدانی قلب انسان چهار هفته پس از لقاح تشکیل شده و تپیدن را آغاز می‌کند و تا پایان عمر نیز هیچ وقت استراحت نمی‌کند. قالب انسان عضوی بزرگ و بسیار شگفت‌انگیز از بدن با ساختاری ماهیچه‌ای است که در مرکز دستگاه سیستم گردش خون قرار دارد و در آنجا فعالیت می‌کند. قلب ما حاوی تعداد زیادی سلول ضربان ساز است که تکانه‌های عصبی را در فاصله‌های زمانی منظم شلیک کرده  می‌تواند عضله قلب را وادار به انقباض کند. به وجود آمدن هرگونه مشکلی در  قلب یا رگ‌ها و مویرگ‌های موجود در قلب می‌تواند به سلامتی و زندگی انسان صدمه وارد کند و بسیار خطرناک باشد؛ بنابراین محافظت از این عضو بسیار حساس و مهم باید جز اولویت‌های هر فردی باشد.

افراد در طول زندگی خود با انواع و اقسام بیماری‌های مختلف مواجه می‌شوند که بیماری ‌های قلبی نیز یکی از انواع همین بیماری است که به دلایل مختلف به وجود می‌آید. بیماری های قلبی یکی از شایع‌ترین بیماری‌هایی هستند که افراد در طول زندگی خود به آن دچار می‌شوند و  تشخیص و درمان این بیماری‌ها نیز اهمیت زیادی دارد و آزمایش‌ها و تصویربرداری‌ها هم به تشخیص درست و به موقع بیماری قلبی کمک می‌کنند. بیماری های قلبی شامل بیماری‌هایی مانند حمله قلبی (سکته قلبی)، بیماری عروق کرونر، نارسایی قلبی، آریتمی قلبی، کاردیومیوپاتی، نواقص مادرزادی و عفونت‌های قلبی می‌شود. در ادامه این مقاله از سری مقالات دکتر غلامحسین فاتحی، شما را با انواع این بیماری ‌های قلبی، علت بروز آن‌ها و راه‌های پیشگیری از آن‌ها آشنا می‌کنیم.

بیماری حمله قلبی

حمله قلبی یا همان سکته قلبی زمانی اتفاق می‌افتد که یکی از عروق کرونر قلب بسته می‌شود. این انسداد رگ قلب معمولاً به دلیل لخته شدن خون رخ می‌دهد و باعث کمبود و یا فقدان خون در بخشی از قلب می‌شود. در نتیجه، این کمبود یا فقدان خون، می‌تواند سبب مرگ آن بخش از قلب شود و حمله قلبی برای فرد اتفاق می‌افتد. علائم هشدار دهنده خطر حمله قلبی شامل مواردی مانند درد قفسه سینه، درد در پشت سر، احساس در دست‌ها، گردن یا فک، تنگی نفس، حالت تهوع یا استفراغ، تپش قلب بسیار سریع و نامنظم، خستگی، اضطراب، سوء هاضمه و یا سوزش معده است. نشانه‌های حمله قلبی در برخی از بانوان ممکن است متفاوت با آقایان باشد، این نشانه‌ها ممکن است شامل سوزش معده، تپش قلب نامنظم، سرفه و از دست دادن اشتها باشد. در صورت نادیده گرفتن نشانه‌های بیماری های قلبی ممکن است صدمات جبران ناپذیری برای شما به وجود بیاید و یا زندگی شما به خطر بیفتد همچنین به تأخیر افتادن درمان می‌تواند صدمات بیشتری به بافت قلب شما وارد کند. حتی اگر دچار حمله قلبی نیز شدید باید سریعاً با اورژانس تماس گرفته شده و به بیمارستان منتقل شوید. سعی کنید هرگز در این امر وقفه ایجاد نکنید تا خطری متوجه زندگی شما نشود و پرسنل اورژانس و پزشکان بتوانند به سرعت درمان‌های اولیه را بر روی شما انجام دهند. افرادی که دارای فشار خون بالا هستند خطر حمله قلبی بیشتری دارند به همین علت ضروری است که حتما به درمان فشار خون خود توجه کنند. استنت قلب یکی از راه های درمان رایج برای باز کردن عروق قلب است.

بیماری عروق کرونر

عروق کرونر قلب، عروقی هستند که مواد غذایی، اکسیژن و خون را به ماهیچه‌های قلب می‌رسانند. حال در صورتی که این عروق به دلیل جمع شدن کلسترول در آن‌ها مسدود شوند، فرد دچار بیماری قلبی عروق کرونر می‌شود. این لایه‌های کلسترولی سبب نازک شدن رگ‌ها و در نتیجه نرسیدن خون و اکسیژن کافی به قلب می‌شود. لازم به ذکر است که بیماری عروق کرونر در صورتی که به موقع تشخیص داده نشده و درمان نشود می‌تواند خطر حمله قلبی را افزایش دهد. از جمله علائمی که ممکن است افراد در این بیماری با آن مواجه شوند مواردی همچون درد قفسه سینه، فشار و گرفتگی در قفسه سینه، تنگی نفس، درد و بی‌حسی و ضعف دست‌ها و پاها یا درد گردن، فک، گلو یا درد در قسمت‌های فوقانی شکم و پشت هستند. این علائم نیز ممکن است در زنان و مردان متفاوت باشد. مثلاً درد قفسه سینه بیشتر در مردان بروز می‌کند؛ اما در زنان علائم و نشانه‌های دیگری مانند تنگی نفس، حالت تهوع و خستگی مفرط بیشتر دیده می‌شود. یکی از راه های بازکردن عروق قلبی آنژیوگرافی قلب است.

بیماری آرتیمی

آرتیمی به معنای تپش نامنظم قلب است و این یعنی اینکه مشکلی در ریتم تپش قلب ما وجود دارد. این بیمار زمانی اتفاق می‌افتد که بخش‌هایی که ضربان قلب ما را تنظیم می‌کنند، بهم ریخته و درست عمل نکنند. همه ما ممکن است در طول زندگی خود تپش نامنظم قلب را تجربه کرده باشیم که این یک پدیده طبیعی و معمول است اما چه زمانی این تپش قلب مشکل ساز و خطرناک است؟! اگر این تپش بسیار متفاوت با تپش‌های همیشگی قلب باشد و به طور مداوم رخ دهد یا به دلیل آسیب دیدگی و یا ضعف قلب رخ دهد، باید حتما جدی گرفته شود. تپش نامنظم قلب می‌تواند حتی برای ما مرگبار نیز باشد. بنابراین زمانیکه این تپش نامنظم قلب طولانی و مداوم شده باشد یا باعث درد در قفسه سینه شود، باید سریعا به بیمارستان یا پزشک مراجعه کنید و تحت آزمایشات و درمان قرار بگیرید. از جمله علائم این بیماری می‌توانیم به مواردی همچون احساس درد در قفسه سینه، ضربان قلب بسیار سریع، ضربان قلب بسیار آهسته، احساس درد و ناراحتی در قفسه سینه، تنگی نفس، سرگیجه و غش و ضعف اشاره کرد.

انواع تپش قلب نامنظم:

• تاکی کاردی: یعنی زمانی که قلب شما بسیار سریع بتپد.
  • باردی کاردی: یعنی زمانی که قلب شما بسیار آرام بتپد.
  • فیبریلاسیون: یعنی زمانی که ضربان قلب نامنظم بتپد.

بیماری کاردیومیوپاتی

بیماری کاردیومیوپاتی یکی از بیماری های قلبی است که سبب ایجاد تغییراتی در ماهیچه قلب شده و این تغییرات توانایی قلب در پمپاژ خون را کاهش می‌دهند. بیماری‌ها از جمله فشار خون بالا و یا بیماری دریچه قلب ممکن است همراه با بیماری کاردیومیوپاتی رخ دهند. در حین این بیماری در اکثر مواقع عضله قلب ضعیف شده و قادر نیست خون را به میزان کافی به تمامی قسمت‌ها بدن برساند. انواع مختلفی از بیماری کاردیومیوپاتی (عضله قلبی) وجود دارد که توسط عوامل مختلفی از جمله بیماری عروق کرونر قلب یا استفاده از داروهای خاص به وجود می‌آید. از جمله برخی از علائمی که ممکن است در حین مواجه شدن با این بیماری داشته باشید شامل مواردی همچون تنگی نفس، خستگی، تورم در مچ پا، شکم و رگ‌ها کردن، سرگیجه، غش کردن، ضربان قلب، درد در قفسه سینه و یا شنیده شدن صداهای غیرمعمول از قلب.

بیماری کاردیومیوپاتی انواع مختلفی دارد که شامل موارد زیر است:

• کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک: این بیماری بسیار شایع است و می‌تواند در هر سنی رخ دهد. بیماری کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک زمانی رخ می‌دهد که عضله قلب بدون هیچ دلیل خاصی، بزرگ و ضخیم شود. نواحی ضخیم شده عضلات قلب سبب باریک شدن یا انسداد در بطن‌ها می‌شوند و خون رسانی را برای قلب دشوار می‌کنند.
  • کاردیومیوپاتی گشاد شده: این بیماری با بزرگ شدن و ضعیف شدن بطن‌ها ایجاد می‌شود. این بیماری معمولاً از بطن چپ قلب آغاز می‌شود و با گذشت زمان ممکن است بر بطن راست قلب نیز تأثیر بگذارد. در طی کاردیومیوپاتی گشاد شده بطن‌های ضعیف قلب به طور مؤثر خون را پمپ نمی‌کنند و در نتیجه باعث می‌شوند تا عضله قلب بیشتر کار کند و با گذشت زمان، قلب توانایی پمپاژ خون را به طور مؤثر از دست می‌دهد.

ادامه دارد…