نشانه های بیماری قلبی

بیماری شریان های قلب ، نارسایی احتقانی قلب ، حمله قلبی … هر یک از انواع مشکلات قلبی نیاز به درمان متفاوتی دارد اما نشانه های آن ها شبیه به هم است. لازمست که به پزشک مراجعه کنید تا بتوانید با تشخیص درست ، روش درمانی مناسب را پیگیری کنید. نشانه های حاکی از بیماری قلبی  را بشناسید . اگر هریک از آن ها بروز کرد یا با نشانه جدیدی روبرو شدید یا نشانه های قبلی شدید تر و زود به زود بروز می کنند به پزشک مراجعه کنید.

نشانه های بیماری شریانی قلب

رایج ترین نشانه بیماری شریانی قلب ، آنژین صدری یا درد قفسه سینه است. آنژین صدری یعنی احساس ناراحتی ، سنگینی ، فشار ، خارش ، سوزش ، پُری یا درد در قفسه سینه. این درد با سوء هاضمه یا سوزش معده اشتباه گرفته می شود. همچنین ، ممکنست درد به نواحی شانه ها ، بازوها ، گردن ، گلو ، فک یا پشت انتشار یابد. سایر نشانه های بیماری شریان قلبی عبارتند از :

• کوتاه شدن تنفس
  • تپش قلب ( ضربان های نامنظم و سریع قلبی یا بال بال زدن در قفسه سینه )
  • تند شدن ضربان قلب
  • ضعف یا گیجی
  • تهوع
  • تعریق

نشانه های بروز حمله قلبی

نشانه های بروز حمله قلبی عبارتند از :

• احساس ناراحتی ، فشار ، سنگینی یا درد در قفسه سینه ، دست ها یا در زیر جناغ سینه
  • احساس ناراحتی و انتشار درد به پشت ، فک ، گلو یا دست ها
  • احساس پری ، سوء هاضمه یا احساس خفگی ( یا احساس سوزش معده)
  • تعریق ، تهوع ، استفراغ یا گیجی
  • ضعف شدید ، اضطراب یا کوتاه شدن تنفس
  • سریع شدن یا نا منظم شدن نبض

در حین بروز حمله قلبی ، نشانه ها تا ۳۰ دقیقه یا بیشتر ادامه پیدا می کنند و با استراحت یا مصرف داروهای خوراکی برطرف نمی شوند. نشانه های اولیه به صورت ناراحتی خفیف بروز کرده و به تدریج به صورت درد شدید احساس می شوند.

حمله قلبی در برخی از افراد بدون هیچ نشانه ای بروز می کند که به آن آنفارکتوس قلبی خاموش می گویند. این عارضه بیشتر در مبتلایان به بیماری دیابت بروز می کند. اگر احساس می کنید که ممکنست حمله قلبی داشته باشید ، صبر نکنید ، به سرعت با اورژانس تماس بگیرید. درمان سریع حمله قلبی بسیار اهمیت دارد و از مقدار آسیب دیدگی قلب می کاهد.

نشانه های بروز آریتمی قلبی

نشانه های بروز آریتمی قلبی یا ریتم نامنظم قلب به شکل زیر بروز می کنند:

• احساس تپش قلب ( سریع شدن ضربان قلب یا جا افتادن ضربان قلب، احساس بال بال زدن در قفسه سینه )
  • ضربان های کوبنده قلبی
  • گیجی یا سرگیجه
  • غش
  • ناراحتی قفسه سینه
  • ضعف یا از حال رفتن ( احساس خستگی شدید)

نشانه های فیبریلاسیون دهلیزی

فیبریلاسیون دهلیزی نوعی آریتمی قلبی است . بیشتر مبتلایان به آریتمی دهلیزی نشانه های زیر را تجربه می کنند:

• تپش قلب ( ضربان های کوبنده قلب ، احساس بال بال زدن در قفسه سینه یا تند شدن و ضربان های قلبی)
  • فقدان انرژی
  • گیجی ( احساس غش یا سرگیجه)
  • ناراحتی در قفسه سینه ( درد ، فشار یا ناراحتی در قفسه سینه)
  • کوتاه شدن تنفس ( دشوار شدن تنفس در حین انجام فعالیت های روزانه)

برخی از مبتلایان به فیبریلاسیون دهلیزی هیچ نشانه ای را ذکر نمی کنند.

نشانه های بیماری های دریچه ای قلب

نشانه های بیماری های دریچه ای قلب عبارتند از:

• کوتاه شدن تنفس و/یا دشواری درنفس کشیدن. ممکنست این حالت در حین انجام فعالیت های روزانه یا درحالت استراحت و خوابیده بروز کند.
  • ضعف یا گیجی
  • ناراحتی در قفسه سینه ، احساس فشار یا سنگینی در قفسه سینه در هنگام انجام فعالیت یا قرار گرفتن در معرض هوای سرد
  • تپش قلب (تند شدن ضربان های قلب ، نبض نامنظم ، جا افتادن نبض یا احساس بال بال زدن در قفسه سینه)

اگر بیماری دریچه های قلبی منجر به بروز نارسایی قلبی شده باشد نشانه های زیر هم بروز خواهد کرد:

• تورم قوزک پا یا پاها ، تورم در ناحیه شکم که احساس می کنید باد کرده اید.
  • افزایش سریع وزن ( افزایش وزن به مقدار ۹۰۰ تا ۱۲۰۰ گرم در طول یک روز)

نشانه های ابتلا به بیماری دریچه ای قلب همیشه با وخامت حال بیمار همراه نیستند. ممکنست نشانه ای بروز ندهید اما به بیماری دریچه ای جدی مبتلا باشید که نیاز به درمان فوری دارد. یا در مورد افتادگی دریچه میترال ، ممکنست نشانه های شدیدی ذکر کنید . به هر حال انجام آزمایش های تشخیصی می تواند ابتلا به بیماری دریچه ای خفیف را هم  نشان دهد.

نشانه های نارسایی قلبی

نشانه های نارسایی قلبی عبارتنداز:

• کوتاه شدن تنفس در حین انجام فعالیت بدنی ( در بیشتر موارد) یا در حین استراحت به خصوص وقتی که به پشت خوابیده اید.
  • سرفه همراه با خلط سفید رنگ
  • افزایش سریع وزن ( افزایش ۹۰۰ تا ۱۲۰۰ گرم در روز)
  • تورم قوزک پا و پاها و شکم
  • گیجی
  • از حال رفتن و ضعف
  • ضربان های سریع یا نامنظم قلب
  • سایر نشانه ها شامل تهوع ، تپش قلب و درد قفسه سینه است

نارسایی قلبی همانند بیمارهای دریچه ای قلب ممکنست با ضعف قلب مرتبط باشد. ممکنست نشانه های زیادی را ذکر کنید اما قلبتان فقط کمی ضعیف شده باشد یا برعکس ، قلب دچار آسیب دیدگی جدی شده باشد ولی هیچ نشانه ای نداشته باشید.

نشانه های نواقص مادرزادی قلب

نواقص مادرزادی قلب پیش از تولد شناسایی می شود. یا درست بعد از به دنیا آمدن نوزاد ، یا در حین کودکی یا تا قبل از بزرگسالی. ممکنست به نقص مادرزادی مبتلا باشید اما نشانه ای ذکر نکنید . ممکنست ابتلا به نقص مادرزادی قلب در فردی که نشانه ای ندارد به خاطر شنیدن صدای مرمر های قلبی در حین انجام معاینه بالینی یا نمودارهای نوارقلبی یا تصویربرداری از قفسه سینه با اشعه ایکس مشخص گردد. در بزرگسالان ، اگر نشانه های نقص مادرزادی قلب وجود داشته باشد با نشانه های زیر بروز می کند:

• محدودیت در انجام فعالیت بدنی یا ورزش
  • بروز نشانه های ذکر شده مربوط به نارسایی قلبی یا بیماری های دریچه ای قلب

نواقص مادرزادی قلب در نوزادان و کودکان

نشانه های ابتلا به بیماری های مادرزادی قلب در نوزادان و کودکان عبارتند از :

• سیانوز( تغییر رنگ پوست و قرمزی یا بنفش شدن رنگ پوست ، رنگ ناخن ها و لب ها
  • تنفس سریع و ناتوانی در غذا خوردن
  • عدم توانایی در وزن گرفتن نوزاد
  • بروز عفونت های ریوی
  • عدم توانایی در ورزش کردن

نشانه های بیماری عضلات قلب

بیشتر مبتلایان به بیماری عضلات قلب یا کاردیومیوپاتی نشانه ای ندارند یا قفط در حد خفیف نشانه ها را ذکر کرده و به طور طبیعی زندگی می کنند. برخی از افراد ممکنست نشانه هایی را ذکر کنند که با پیشرفت بیماری و وخامت ضعف قلب ، تشدید شوند. کاردیومیوپاتی در هر سنی ممکنست بروز کند و نشانه هایش عبارتند از:

• درد قفسه سینه یا احساس فشار که همراه با ورزش کردن یا انجام فعالیت بدنی بروز می کند اما ممکنست در حالت استراحت یا بعد از صرف غذا هم بروز کند.
  • نشانه های نارسایی قلبی
  • تورم اندام های تحتانی
  • غش کردن
  • تپش قلب ( لرزیدن در قفسه سینه به خاطر ریتم غیر طبیعی قلب)

بیشتر افراد آریتمی دارند . این عارضه می تواند به بروز مرگ ناگهانی در تعداد کمی از مبتلایان به کاردیومیوپاتی منجر شود.

نشانه های پریکاردیت

نشانه های پریکاردیت عبارتند از:

• درد قفسه سینه که با درد آنژین صدری تفاوت دارد( درد قفسه سینه به خاطر بیماری شریانی قلب بروز می کند) . این درد تیز و در مرکز قفسه سینه است. درد به سمت گردن و در برخی از موارد به دست ها و پشت انتشار می یابد. درد در هنگام دراز کشیدن ، نفس عمیق کشیدن ، سرفه کردن یا بلعیدن بیشتر می شود . این درد با نشستن تسکین می یابد.
  • تب خفیف
  • افزایش تعداد ضربان های قلب

این مقاله چقدر برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز: ۰ / ۵. تعداد رای: ۰

هنوز نظری ثبت نشده. شما اولین نفر باشید!

همانطور که این پست برای شما مفید بود

مارا در اینستاگرام‌هم دنبال کنید...