استنت چیست و کاربرد آن برای بیماری های قلبی چگونه است؟

استنت چیست و کاربرد آن برای بیماری های قلبی چگونه است؟

در این مقاله از وبسایت رسمی دکتر غلامحسین فاتحی می‌خواهیم بپردازیم به استنت و کاربرد آن برای درمان بیماری‌های قلبی.

استنت چیست؟

استنت قلب یک لوله کوچک است که پزشک شما میتواند آن را در یک مسیر مسدود شده قرار میدهد تا آن را بازنگه دارد.استنت بسته به محل قرار گیری آن جریان خون یا سایر مایعات را بازیابی میکند.

استنت ها از فلز یا پلاستیک ساخته میشوند.گرافت استنت، استنهای بزرگتری هستند که برای عروق بزرگتر استفاده میشود. فنر  ها همچنین میتوانند با دارو پوشانده شوند تا به جلوگیری از بسته شدن شریان مسدود شده کمک کنند.

چرا به استنت نیاز داریم؟

معمولا زمانی که پلاگ رگ خونی را مسدود میکند، استنت مورد نیاز است. پلاک از کلسترول و سایر موادی که به دیواره میچسبند ساخته میشود.

ممکن است درطی یک عمل اورژانسی به استنت نیاز داشته باشید.اگر شریان قلب به نام شریانکرونر مسدود شده باشد، روش اورژانسی شایع تر است.پزشک ابتدا یک کاتر را درشریان کرونر مسدود شده قرار میدهد این به آنها اجازه میدهد تا آنژیو پلاستی با بالون را برای بازکردن انسداد انجام دهند.سپس یک استنت در شریان قرار میدهند تا رگ بار بماند.

استنت ها همچنین میتوانند برای جلوگیری از پارگی آنوریسم درمغز، آئورت یا سایر رگ های خونی مفید باشند. علاوه بر عروق خونی، فنر ها میتواند هریک از راه های باز کند:

مجاری صفراوی، که لوله هایی هستند که صفرا را به اندام های گوارشی میبرند.

حالب ها لوله هایی هستند که ادرار را از کلیه ها به مثانه ها میبرند.

چگونه برای استنت آماده شویم؟

آماده شدن برای فنر  گذاری قلب بستگی به نوع فنر مورد استفاده دارد.برای قرار دادن فنر درون رگ های خونی، معمولا با انجام این مراحل آماده میشوید:

درمورد هر دارو، گیاه یا مکملی که مصرف میکنید به پزشک خود بگویید:

از مصرف داروهایی که باعث بازشدن لخته های خون میشود مانند آسپیرین، کلدوپیدوگرل، ایپوپروفون وناپروکسن خودداری کنید.

دستور العمل های پزشک خود را در مورد سایر داروهایی که باید مصرف کنید را دنبال کنید

اگر سیگار میکشید، آن را ترک کنید.

در مورد هرگونه بیماری، از جمله سرما خوردگی یا آنفولانزا، پزشک خودر ا مطلع کنید:

شب قبل از جراحی آب یا مایعات دیگری بنوشید

هر دارویی که پزشک شما تجویز میکندآن را مصرف کنید

با زمان کافی برای آماده شدن برای جراحی به بیمارستان برسید.

شما داروی بی حس کننده را در محل برش دریافت خواهید کرد. شما همچنین داروهای داخل وریدی دریافت خواهید کرد تا به شما به آرامش در طول عمل کمک کند.

استنت گذاری قلب چگونه انجام می‌شود؟

استنت چگونه انجام میشود؟

راه های مختلفی برای قراردادن فنر وجود دارد

پزشک شما معمولا با استفاده از یک روش کم تهاجمی استنت را وارد میکند.پزشک یک برش کوچک ایجاد میکنند واز یک کاتر برای هدایت ابزار تخصصی از طریق رگ های خونی شما بریا رسیدن به ناحیه ای که نیاز به فنر دارد استفاده میکند. این برش معمولا در کشاله ران یا بازو است.یکی از این ابزارها ممکن است یک دوربین در انتهای آن داشته باشد تا به پزشک شما در هدایت استنت کمک کند.درطول این عمل پزشک ممکن است از یک تکنیک تصویر برداری به نام آنژیو گرافی نیز برای کمک به هدایت فنر در داخل رگ استفاده کند.

با استفاده از ابزار لازم، پزشک محل رگ را شکسته یا مسدود شده را پیدا کند و فنر را نصب میکند.سپس ابزار را از بدن شما خارج کرده و برش را می بندند.

قرار دادن استنت چه عوارضی به دنبال دارد؟

هر عمل جراحی خطراتی نیز به همراه دارد. قرار دادن استنت ممکن است نیاز به دسترسی به شریان های قلب یا مغز داشته باشد. این امر منجر به افزایش خطر عوارض جانبی میشود.

خطرات مرتبط با استنت گذاری عبارتند از :

یک واکنش آلرژیک به داروهای مورد استفاده در این روش

مشکلات تنفسی به دلیل بیهوشی یا استفاده از فنر  در ریه

خون ریزی

انسداد شریان –لخته شدن خون –حمله قلبی –عفونت رگ ها-سنگ کلیه به دلیل استفاده از استنت در کلیه –باریک شدن مجدد شریان-

عوارض جانبی نادر شامل سکته های مغزی و تشنج است.

عوارض کمی در مورد فنر گزارش شده است، اما احتمال کمی وجود دارد که بدن استنت را پس بزند.این خطر باید با پزشکتان در میان گذاشته شود.استنت ها دارای اجزای فلزی هستند و برخی از افراد به فلزات حساسیت داشته باشند.

سازندگان استنت توصیه میکنند که اگر کسی به فلز حساسیت دارد، نباید استنت دریافت کند.

اگر مشکلات خونریزی دارید، باید توسط پزشک معاینه شوید.به طور کلی، شما باید این مسائل را با پزشک خود در میان بگذارید. آنها میتوانند جدیدترین اطلاعات مربوط به نگرانی های شخصی شما را در اختیار شما قرار دهند.

در اغلب موارد، خطرات عدم دریافت فنر بیشتر از خطرات مرتبط با استنت گرفتن است.محدودیت جریان خون یا مسدود شدن رگ ها میتواند عواقب جدی و مرگباری را ایجاد کند.

بعد از گذاشتن استنت چه اتفاقی می افتد؟

ممکن است کمی درد در محل برش احساس کنیدو مسکن های خفیف میتواند این درد را درمان کنند.پزشک احتمالا داروهای ضد انعقاد را برای جلوگیری از لخته شدن تجویز میکنند.

پزشک شما معمولا از شما میخواهد که یک شب را در بیمارستان بمانید. این امر کمک میکند تا اطمینان حاصل شود که هیچ عارضه ای وجود ندارد.اگر به دلیل یک رویداد عروق کرونر، مانند حمله یا سکته قلبی به استنت مجدد نیاز داشته باشید ممکن است نیاز به ماندن بیشتر در بیمارستان داشته باشید.وقتی به خانه برگشتید مایعات زیادی بنوشید و فعالیت بدنی را برای مدتی محدود کنید و تمامی دستور العمل های پزشک خود را دنبال کنید.

مقالات پیشنهادی

دیدگاه

0 نظر تاکنون ارسال شده است