درد قفسه سینه چیست؟

درد قفسه سینه یکی از شایع ترین دلایل مراجعه افراد به اورژانس است. درد قفسه سینه در افراد مختلف متفاوت است.

درد قفسه سینه با کیفیت های مختلف احساس می شود، از احساس ورود یک ضربه چاقو تیز به سینه تا یک درد مبهم.

گاهی درد قفسه سینه احساس خردشدن یا سوزش ایجاد می کند. در موارد دیگر، درد از گردن به سمت فک شروع شده و سپس به پشت یا پایین یک یا هر دو بازو گسترش می یابد.

اختلالات زیادی می توانند باعث درد قفسه سینه شوند. از خطرناک ترین علل آن قلبی یا ریوی هستند. از آنجایی که درد قفسه سینه می تواند نشان دهنده یک اختلال زمینه ای جدی باشد، باید فورا به دنبال مراجعه به پزشک باشید.

علائم

درد قفسه سینه بسته به عامل زمینه ای ، می تواند علامت های مختلفی ایجاد کند. اغلب، علت ربطی به قلب ندارد – اگرچه هیچ راه آسانی برای تشخیص بدون مراجعه به مرکز درمانی برای آن وجود ندارد.

درد قفسه سینه‌ی قلبی

اگرچه درد قفسه سینه در زمینه ی بیماری قلبی ایجاد می شود، اما ممکن است بسیاری از افراد مبتلا به بیماری قلبی ناراحتی مبهمی را حس  کنند که لزوماً به شکل درد تیپیک نباشد. به طور کلی، ناراحتی قفسه سینه مربوط به حمله قلبی یا مشکل قلبی دیگر ممکن است به صورت با یک یا چند مورد زیر توصیف شود یا با آن همراه باشد:

فشار، پری، سوزش یا سفتی در قفسه سینه

درد له کننده یا شدید که به کمر، گردن، فک، شانه ها و یک یا هر دو بازو گسترش می یابد.

دردی که بیش از چند دقیقه طول می کشد، با فعالیت بدتر می شود، از بین رفته و مجددا عود می کند یا شدت آن متفاوت می شود.

درد قفسه سینه چیست

تنگی نفس

تعریق سرد

سرگیجه یا ضعف

حالت تهوع یا استفراغ

انواع دیگر

افتراق درد قفسه سینه قلبی از سایر انواع آن می تواند دشوار باشد. با این حال، درد قفسه سینه که کمتر احتمال می رود به دلیل مشکل قلبی باشد، اغلب با موارد زیر همراه است:

طعم ترش یا احساس دوباره ورود غذا به دهان

مشکل در بلع

دردی که با تغییر وضعیت بدن بهبود یا تشدید می یابد

دردی که با تنفس عمیق یا سرفه تشدید می یابد

حساسیت زمانی که به سینه خود فشار وارد می کنید

دردی که ساعت ها ادامه دارد

علائم کلاسیک سوزش سر دل – یک احساس دردناک و سوزش در پشت سینه – می تواند ناشی از مشکلات قلب یا معده باشد.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر درد قفسه‌سینه جدید یا بی دلیل دارید یا فکر می کنید که دچار حمله قلبی شده اید، فورا با اورژانس تماس بگیرید. علائم حمله قلبی را نادیده نگیرید.

علل درد قفسه سینه

درد قفسه سینه دلایل زیادی دارد که همه ی آنها نیاز به مراقبت پزشکی دارند.

علل مرتبط با قلب درد قفسه سینه

مثال هایی از علل مربوط به قلب درد قفسه سینه :

حمله قلبی_ حمله قلبی از انسداد جریان خون، اغلب ناشی از ایجاد یک لخته خون، به عضله قلب بروز می کند.

آنژین_آنژین اصطلاحی پزشکی است که در درد قفسه سینه ناشی از جریان خون ضعیف به قلب استفاده می شود. این درد اغلب به دلیل ایجاد پلاک های ضخیم بر روی دیواره های داخلی رگ ها است که خون را به قلب می رساند. این پلاک ها رگ ها را باریک می کنند و خون رسانی به قلب را به ویژه در حین فعالیت بدنی محدود می کنند.

جداشدگی دیواره ی شریان آئورت_ این عارضه که تهدید کننده زندگی است شریان اصلی مشعب از قلب (به نام آئورت) را درگیر می کند. اگر لایه‌های داخلی این رگ خونی جدا شوند، خون بین لایه‌های دیواره وارد شده و  فشار می‌آورد و می‌تواند منجر به پارگی دیواره ی آئورت شود.

التهاب کیسه ی اطراف قلب (پریکاردیت) این وضعیت معمولا باعث درد شدید قفسه ی سینه می شود که هنگام تنفس یا دراز کشیدن بدتر می شود.

علل گوارشی

درد قفسه سینه می تواند ناشی از اختلالات دستگاه گوارش باشد ، مانند:

سوزش سردل

سوزش سردل_ احساس دردناک و سوزش در پشت قفسه ی سینه است زمانی اتفاق که ناشی از بازگشت اسید معده از معده به لوله‌ای که گلو را به معده (مری) متصل می‌کند ایجاد می شود.

اختلالات بلع _اختلالات مری می تواند بلع را دشوار و حتی دردناک کند.

مشکلات کیسه صفرا یا پانکراس_سنگ کیسه صفرا یا التهاب کیسه صفرا یا پانکراس می تواند باعث درد شکمی شود که به قفسه سینه گسترش می یابد.

عضله و استخوان قفسه ی سینه

درد عضلات قفسه ی سینه

سندرم های درد مزمن، مانند فیبرومیالژیا، می توانند باعث درد مداوم قفسه سینه مرتبط با عضله شوند.

دنده های آسیب دیده یا شکسته می تواند باعث درد قفسه سینه شود.

علل ریوی

بسیاری از اختلالات ریوی می توانند باعث درد قفسه سینه شوند، مانند:

لخته شدن خون در ریه (آمبولی ریه)

التهاب غشای پوشاننده ی ریه ها (پلوریت)

فشار خون بالا در شریان های ریوی

سایر علل:

وحشت زدگی و حملات پانیک

زونا. زونا که در اثر فعال شدن مجدد ویروس آبله مرغان ایجاد می شود، می تواند درد و نواری از تاول از پشت اطراف تا دیواره قفسه سینه ایجاد کند.

درد قفسه سینه چگونه درمان می شود؟

پزشک می تواند برای بهبود درد قفسه سینه از دارو، روش‌های غیرتهاجمی، جراحی یا ترکیبی از این روش‌ها استفاده کند. درمان بستگی به علت و شدت درد قفسه سینه دارد.

درمان علل مربوط به قلب درد قفسه سینه عبارتند از:

درمان دارویی

که ممکن است شامل نیتروگلیسیرین و سایر داروهایی باشد که شریان‌هایی را که نسبتا مسدود هستند باز می کنند.

کاتتریزاسیون قلبی که با استفاده از بالون یا استنت عروق مسدود شده باز می شوند‌.

ترمیم شریان‌ها با جراحی، که به عنوان پیوند عروق کرونر یا جراحی بای‌پس نیز شناخته می‌شود.

درمان های دیگر درد قفسه قفسه سینه

تورم مجدد ریه برای یک ریه از بین رفته، که پزشک شما با قرار دادن یک لوله قفسه سینه یا دستگاه مرتبط انجام می دهد.

ضد اسیدها یا روش های خاصی برای رفلاکس اسید و سوزش سر دل که برای درمان علائم گوارشی استفاده می شود.

داروهای ضد اضطراب، که برای درمان درد قفسه سینه مربوط به حملات پانیک(حملات اضطرابی) استفاده می شود.