۶ روش سالم برای کنترل دیابت

۶ روش سالم برای کنترل دیابت

۶ روش سالم برای کنترل دیابت

توصیه های پزشک خود را جدی بگیرید و اجرا کنید. با پیروی از موارد ششگانه زیر می توانید دیابت را کنترل کنید.

 

۱- مصرف غذای سالم

در صورت ابتلا به دیابت لازمست که رژیم غذایی مناسب داشته باشید زیرا هرچه می خورید مقدار قند خون شما را تعیین می کند. مصرف هیچ غذایی برای دیابتی ها ممنوع نیست. اما بهترست غذاهایی را مصرف کنید که بدنتان به آن ها نیاز دارد. سبزیجات ، میوه و غلات کامل را زیاد مصرف کنید. لبنیات و گوشت بدون چربی بخورید. مصرف غذاهای شیرین یا پرچرب را محدود کنید. به یاد داشته باشید که کربوهیدرات به شکر تبدیل می شود ، پس مصرف کربوهیدرات را محدود کنید .کربو هیدراتها شامل قند شکر مربا وانواع غذاها با طعم شیرین. کربوهیدرات را در شکل ها و غذا های مختلف مصرف کنید . مصرف کربوهیدرات به خصوص زمانی که دارو یا انسولین مصرف می کنید اهمیت دارد.

 

۲- فعالیت بدنی انجام دهید

اکنون زمان آن فرارسیده است که فعالیت داشته باشید . از همین حالا شروع کنید. نیازی به رفتن به باشگاه و مربی گرفتن نیست. راه بروید ، دوچرخه سواری کنید یا بازی های ویدئویی حرکتی را انجام دهید. باید ۳۰ دقیقه در روزفعالیت بدنی داشته باشید تا عرق کنید و تعداد تنفستان بیشتر از روزهای دیگر هفته باشد. یک سبک زندگی فعال به شما کمک می کند تا دیابت را کنترل کرده و قند خون را پایین بیاورید. همچنین ، احتمال ابتلا به بیماری قلبی را کاهش می دهد. علاوه بر این ها به کاهش وزن و کم کردن استرس هم کمک می کند.

 

۳- مرتب چک آپ کنید

حداقل ۴ بار در سال (هر ۳ ماه )به پزشک مراجعه کنید . دیابت احتمال بروز بیماری قلبی را افزایش می دهد . پس همیشه نتایج آزمایشات را به یاد داشته باشید ( مقدار کلسترول ، فشار خون ، A1cهموگلوبین و میانگین قند خون در طول ۳ ماه ) . هر سال معاینه چشم و قلب انجام دهید. به پزشک متخصص پا مراجعه کنید تا هر نوع مشکل از جمله زخم یا آسیب دیدگی عصبی در پاها را تشخیص دهد.

 

۴- استرس را کنترل کنید

وقتی که استرس داشته باشید مقدار قند خون بالا می رود و در زمانی که مضطربید نمی توانید دیابت را کنترل کنید. در این زمان ورزش کردن را فراموش کرده ، غذای مناسب نمی خورید یا داروهایتان را درست مصرف نمی کنید. باید راهی را برای کاهش استرس یا رفع آن بیابید ، تنفس عمیق ، یوگا یا پرداختن به سرگرمی هایی که شما را آرام می کند.

۵- سیگار را ترک کنید

دیابت شما را در معرض مشکلات مختلف قرار می دهد از جمله بیماری قلبی ، بیماری چشم ، سکته مغزی ، بیماری کلیه و بیماری عروق خونی ، آسیب دیدگی عصبی و مشکلات مربوط به پاها. اگر سیگار بکشید ، احتمال ابتلا به این عارضه ها بیشتر خواهد شد. سیگار کشیدن ، ورزش کردن را دشوار می سازد. درمورد ترک سیگار با پزشک خود مشورت کنید.

 

۶- ممنوعیت مصرف الکل

اگرچه ما در کشور اسلامی ایران زندگی می نماییم اما طبق آمار های رسمی و غیر رسمی مصرف الکل در کشور وجود دارد و مطابق آموزه های دینی نیز مصرف آن منع گردیده است . مصرف الکل مقدار قند خون را به مقدار زیاد بالا یا پایین می برد. برخی از نوشیدنی ها مانند شراب کربوهیدرات زیادی دارند و اگر قرارست مقدار قند خونتان را تحت کنترل داشته باشید  این موضوع را در نظر بگیرید. ما توصیه می کنیم افراد دیابتی و افراد سالم به هیچ عنوان الکل مصرف نکنند.

 

 

 

مقالات پیشنهادی

دیدگاه

0 نظر تاکنون ارسال شده است